Hur man tar hand om sina smink borstar!

Många köper nya sminborstar flera gånger om året. Men vet ni vad ?
Om man istället tvättar penslarna varannan månad (eller oftar om det behövs) så sparar man faktistk en hel del pengar.
Jag tvättade mina och mamma penslar idag.
Men hur tvättar man penslarna ?
Jag tänker visa er steg för steg hur man tvättar dem bäst! Hoppas det är till någon nytta!
Jag lägger alla borstar i en ho.
Där efter tar jag fram ett shampo och ett balsam.
När man tvättar penslarna ska man tänka att man ska tvätta ett hår.
Ta en pensel i taget och börja med att skölja igenom den.
När du sköjer pensen tänk att att använda varmt vatten och att använda tummarna.
Hela borsten ska vara blöt!
Ta shampot, kan vara vilket som helst.
Du kommer använda lite shampo så du behöver inte köpa ett nytt bara för det här..
Använda lite shampo. Men såklart mer shampo till större penslar.
Arbeta in shampot i borseten. Använd tummarna.
Som ni ser blir jag brun om fingrarna eftersom shampot tar bort puderet.
Det ska vara så! Då har du tvättat rätt!
Sköj ur!
För att de stora penslarna ska vara mjuka i sina strån lägger jag i lite balsam.
Detta gör du på exakt samma sätt som du gjorde med shampot.
När du sköljt ut borsten är det viktigt att du formar stråna medan borsen är blöt.
Så du formar den blir den när den sedan torkar..
Jag drar stråna uppåt se de blir som på bilden!
Ställ i en kopp och låt lufttorka! Tar ett par timmar (!)
Börja med nästa pensel. När jag tvättar små penslar använder jag inte balsam eftersom de inte är lika tjocka!
Glöm inte att även kamma till de små borstarna.
Hoppas detta lilla tips var till någon hjälp!
Har ni frågor är det bara att slänga in en komentar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback